SEO Zoekwoorden Onderzoek
Een zoekwoorden onderzoek geeft inzicht in relevante zoekwoorden voor jouw website. Hoe wordt bepaald of dat een zoekwoord interessant is? Er wordt gelet om het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie op het zoekwoord.
Waarom een zoekwoorden onderzoeken uitvoeren?
Het is belangrijk om de doelgroep(en) van je website te kennen om zoveel mogelijk relevante bezoekers naar jouw website te krijgen. Wat is het meest gebruikte zoekwoord online om jouw product of dienst te vinden? Scoort de concurrentie op zoekwoorden waar jouw website nog niet op scoort? Wij beantwoorden deze vragen en meer met een zoekwoorden onderzoek en concurrentieanalyse.
Hoe wordt een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd?
Over het algemeen geldt de regel dat een specifieke zoekopdracht uit meerdere woorden bestaat. Logisch, want de bezoeker beschrijft in het kort wat hij of zij zoekt.
We onderscheiden daarom 2 categorieën zoekwoorden. Namelijk zoekwoorden die bestaan uit 1 of 2 woorden. En zoekwoorden die bestaan uit 3 of meer woorden.
Vaak zit er minder concurrentie op zoekopdrachten van 3 woorden. Daarom is het makkelijker om met 1 of 2 zoekwoorden hoger in de zoekresultaten te komen.
We maken een zogenaamde shortlist van de verkregen zoekwoorden. Dit houdt in dat per categorie, alle zoekwoorden onder elkaar op 1 pagina worden geplaatst met daarboven het meest relevante zoekwoord (de hoofdcategorie). Achter elk zoekwoord wordt het zoekvolume vermeld. In de kolom daarnaast volgt de top 3 concurrenten die op dat zoekwoord in de zoekmachine: Google.nl staan. Zo krijg je in één oogopslag zicht op relevante zoekwoorden voor jouw website. Daarnaast krijg je tegelijkertijd inzicht in de voor jou belangrijkste concurrenten per zoekwoord.
Zoekwoord categorieën
Google toont het beste zoekresultaat van een zoekopdracht. De landingspagina’s binnen jouw website moeten aansluiten bij deze zoekopdrachten. Bij een zoekwoorden onderzoek worden de belangrijkste zoekwoorden gecategoriseerd in hoofdcategorieën en subcategorieën. Deze zoekwoord categorieën geven een opzet voor de website structuur.
Hoe komen we tot relevante zoekwoord inzichten?
Het is belangrijk dat we ons verdiepen in de branche van jouw bedrijf en het onderwerp van jouw website. Welke doelgroep(en) kent jouw website? Welke zoekwoorden worden door jouw doelgroep(en) gebruikt?
Wat is een zoekintentie?
Met de zoekintentie wordt de context van een zoekopdracht van een gebruiker van een zoekmachine bedoeld. Afhankelijk van het apparaat dat zij gebruiken worden diverse zoekwoorden bij een zoekopdracht ingegeven. Afhankelijk van de zoekintentie van de gebruiker, toont een zoekmachine als Google de meest relevante pagina’s in de zoekresultaten.
Zo worden bij mobiele apparaten ook ingesproken zoekopdrachten gebruikt bij een zoekopdracht. Jouw landingspagina’s moeten voor deze zoekintenties en ingesproken zoekopdrachten geoptimaliseerd worden. Zoekmachines als Google zijn steeds beter in staat om de zoekintentie van de gebruiker te begrijpen. Als een gebruiker na een zoekopdracht niet vindt wat hij zoekt, dan verlaat hij jouw website weer.
Zoekwoord synoniemen
Varianten van zoekwoorden met dezelfde betekenis worden zoekwoord synoniemen genoemd. Niet iedereen gebruikt immers hetzelfde woord of omschrijving om een bepaald product of dienst te omschrijven. Het is daarom belangrijk dat landingspagina’s zijn geoptimaliseerd voor dergelijke zoekopdrachten. Het opnemen van relevante zoekwoord synoniemen is een belangrijk onderdeel van een zoekwoord analyse.