SEO Analyse
Een SEO scan is een analyse van een website waaruit SEO-verbeterpunten voortkomen. Het resultaat van een SEO scan is een overzicht van verbeterpunten, welke zijn verdeeld over de 3 SEO componenten: content, techniek en autoriteit.
Een webdeveloper kan vervolgens technische verbeterpunten doorvoeren, vaak gaat dit in samenwerking met de SEO specialist.
Waarom is een SEO analyse noodzakelijk?
Als webpagina’s binnen jouw website niet technisch zijn geoptimaliseerd, dan kan een zoekmachine als Google deze pagina’s mogelijk niet opnemen in de zoekmachine database.
Een technisch verbeterpunt voor een website is bijvoorbeeld de pagina laadtijd.
Websites die langzaam in laden in de webbrowser op het apparaat van de gebruiker, zoals op een tablet, smartphone of PC zullen door Google lager gewaardeerd worden. Het gevolg hiervan kan een lagere positionering van uw website zijn binnen de zoekresultaten in zoekmachines, ten opzichte van een concurrerende website die wel een geoptimaliseerde laadtijd heeft.
Uit een SEO scan komen technische verbeterpunten voor jouw website naar voren.
Uit welke onderdelen bestaat een SEO analyse?
- Content
- Content analyse
- Zoekwoorden analyse en posities van zoekwoorden
- Techniek
- Technische analyse:
- Autoriteit
- Concurrentie analyse
Aanvullend is het mogelijk om een overzicht te krijgen van zoekposities van relevante zoekwoorden in de zoekresultaten van een zoekmachine als Google.
Waarom zijn relevante zoekwoorden en zoekwoord posities relevant?
Een zoekwoorden onderzoek is bestemd voor het onderzoeken van relevante zoekwoorden voor jouw website. In een zoekmachine als Google worden diverse combinaties van zoekwoorden ingegeven bij een zoekopdracht. Hoe specifieker de zoekopdracht des te meer woorden er gebruikt worden in de zoekopdracht. Denk ook aan vragen die gesteld kunnen worden in een zoekmachine, waarop Google vervolgens meteen een antwoord geeft met behulp van rich snippets.
Wat is een concurrentieanalyse?
Een concurrentieanalyse maakt inzichtelijk welke websites in jouw markt actief zijn. Heb je bijvoorbeeld een schildersbedrijf dan zullen er in ongetwijfeld andere schildersbedrijven in de regio actief zijn. Die concurrerende websites zijn mogelijk geoptimaliseerd om lokaal gevonden te worden. Het is voor jouw website dan erg belangrijk om uit te blinken in de zoekresultaten door bij voorkeur boven de concurrentie te belanden in de zoekresultaten.
Waarom is een concurrentie analyse belangrijk?
Als je niet weet wie de concurrenten zijn van jouw website, dan zal de concurrentie proberen een hogere positie te behalen dan jouw website. Dat is niet iets wat je wilt. Daarbij kan ook inzicht verkregen worden in de concurrenten van jouw website. We geven verbeterpunten voor jouw website en zullen SEO activiteiten opstellen om de concurrentie aan te gaan. We streven hierbij naar de doelstelling om een hogere positionering op relevante zoekwoorden te realiseren ten opzichte van de concurrentie.