Linkbuilding
Zodra de content op een website is geoptimaliseerd voor SEO en de techniek van de website is geoptimaliseerd is een zoekmachine goed in staat de content op de website te crawlen en indexeren. Met crawlen worden pagina’s van een website door een zoekmachine robots geanalyseerd en bij indexatie worden de pagina’s toegevoegd in de zoekmachine database van Google. Vanaf dit moment is het relevant dat er kwalitatief hoogwaardige links naar de website toe worden geplaatst. Aantrekkelijke content op een website dat uitnodigt uit om te delen maakt het voor website eigenaren en bloggers interessant om een link naar jouw website of landingspagina te plaatsen. Vandaar dat het zeer relevant is dat je de content op jouw website zo aantrekkelijk en compleet mogelijk maakt. Jouw landingspagina is dan van toegevoegde waarde voor de gekozen doelgroep.
Wat is linkbuilding?
Met linkbuilding wordt het proces bedoeld om inkomende links naar de website toe te verkrijgen en zodoende een natuurlijk linkprofiel te creëren. Linkbuilding wordt ook wel link earning genoemd, een website moet het immers ook verdienen om een inkomende link te krijgen.
De domein autoriteit verbetert als er onder andere kwalitatief hoogwaardige links uitkomen op de website. Deze inkomende kwalitatief hoogwaardige links (externe links) verwijzen direct naar de root van de website. Een gedegen linkbuilding strategie is relevant om een natuurlijk linkprofiel te behouden.
Natuurlijk linkprofiel
Met het krijgen van links naar landingspagina’s binnen de website toe verkrijgt de site een natuurlijk linkprofiel. Een natuurlijk linkprofiel ontstaat in feite door de verkregen geplaatste links zonder de tussenkomst van linkbuilding. Om het aantal links te verhogen kan linkbuilding worden ingezet. Ook met linkbuilding is het relevant dat we rekening houden met een natuurlijk linkprofiel. Google zal een website namelijk slechter beoordelen of zelfs kunnen uitsluiten uit de zoekresultaten als er op grote schaal links naar pagina’s of de website worden geplaatst. Het is belangrijk dat dat er enige overeenkomende relevantie is tussen de content waar vanaf wordt gelinkt en de pagina waar naartoe wordt gelinkt.
Welke factoren zijn van invloed?
- kwaliteit van de content, diepgang, toegespitst op een bepaald onderwerp, volledigheid, actualiteit en betrouwbaarheid
- Diverse SEO technische aspecten zoals de pagina laadtijd
- de gebruiksvriendelijkheid (User Experience) van de website
Niemand heeft het geduld om lang te wachten totdat de content van een website is ingeladen op een smart device of desktop.
Domein autoriteit
Domein autoriteit is een hele relevante ranking factor, dat Google meet bij het beoordelen van de ranking van een pagina op een relevant zoekwoord. De domein autoriteit is een cijfer tussen 0 en 100, hoe hoger dit cijfer hoe beter dit is voor de website. Het verhogen van de domein autoriteit wordt met behulp van linkbuilding activiteiten gerealiseerd. Het verkrijgen van kwalitatief hoogwaardige links zal de domein autoriteit van een website op termijn verhogen.
Linkbuilding uitbesteden?
Linkbuilding is een specialisatie binnen SEO en is een lange termijn investering en vereist permanente aandacht van jouw bedrijf. De concurrentie zit immers ook niet stil. Wil je linkbuilding liever uitbesteden aan een SEO specialist? Neem dan contact op met Vlijmscherp, jouw linkbuilding partner!