Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Blog

Google Analytics 4: Wat is er nieuw?

    Je hebt me geraakt!

    Ik wil graag meer weten.
    Bel of mail mij.

    Velden met een * zijn verplicht.

    Google Analytics 4

    Je hebt er wellicht al iets over gehoord of gelezen, de nieuwe Google Analytics 4 versie is uit! Het zat er al een tijdje aan te komen, in 2019 introduceerde Google Analytics namelijk de beta-versie, maar nu wordt het bij elk nieuw account de “nieuwe standaard”. Op het eerste gezicht ziet het er complex uit, maar geen zorgen, onze Vlijmscherpe specialisten helpen je hier graag bij.

    Wat is er nieuw in Google Analytics 4?

    De nieuwe GA4 versie biedt uitgebreidere inzichten, diepere integratie met Google Ads en daarnaast kunnen ook gegevens van de website als een App (cross-device) inzichtelijk worden gebracht in een property.

    Een groot voordeel van de nieuwe Google Analytics 4 is dat er meer inzichten verkregen worden in hoe website bezoekers navigeren op jouw website of app, ofwel de customer journey wordt specifieker in kaart gebracht. De focus van de nieuwe versie ligt namelijk veel meer op het gedrag, hierdoor zijn zogeheten “events” automatisch beschikbaar. Enkele voorbeelden omvatten het meten van “scrolls”, “uitgaande links” en “downloads”.

    Universal Analytics (oude versie)

    Voor het aanmaken van de Google Analytics 4 dient men een nieuwe property aan te maken of, nog eenvoudiger, te klikken op “upgraden naar GA4”.  Je denkt nu waarschijnlijk: “Dan verdwijnt de “oude versie waar ik zo gehecht aan ben”. Niet getreurd, beide versies blijven beschikbaar. Voorlopig werkt de nieuwe versie namelijk nog naast de “oude versie” (Universal Analytics), waardoor je data gaat verzamelen in twee properties.

    Net als bij het aanmaken van een property in de oude versie van Universal Analytics, zal er eerst nog data verzameld moeten worden van de website bezoekers. Er is geen historische data beschikbaar in GA4, hierdoor starten we dus ook weer vanaf nul. Ons advies is daarom ook om hier niet te lang mee te wachten, hoe eerder je begint met het verzamelen van data, hoe beter.

    Wat te doen

    Zoals hierboven beschreven dient eerst de upgrade uitgevoerd te worden naar Google Analytics 4. Als je dit voltooid hebt, dienen er een aantal stappen gevolgd te worden:

    • De nieuwe trackingcode op de website plaatsen;
    • GA4 voorzien van de juiste property instellingen;
    • Het instellen van de conversies en gebeurtenissen;
    • Opnieuw koppelen met Google Ads (indien van toepassing);
    • Doelgroepen instellen.

    Wil jij geen data mislopen in de nieuwe GA4 en wens je hulp bij het instellen hiervan? Geen zorgen, onze Vlijmscherpe online marketing specialisten in Eindhoven weten hier wel raad mee. Neem contact met ons op, of kom gezellig langs voor een kop koffie!

    Gerelateerde specialisme


    Zoekmachine
    adverteren

    Terug naar overzicht