Google Ads - Performance Max Campaigns
Adverteren in Google gaat al jaren niet meer uitsluitend om de bekende tekstadvertenties in de zoekresultatenpagina: het Google platform biedt veel meer mogelijkheden voor ambitieuze adverteerders. Uiteraard zijn de zogenaamde Google Text Ads nog steeds een belangrijk onderdeel van Search Engine Advertising (SEA), maar via het Google Ads platform adverteren we inmiddels ook met bijvoorbeeld producten in Google Shopping, met video’s in YouTube en met banners in het Google Display Netwerk. Dit kunnen allemaal zeer waardevolle advertentiekanalen zijn, die kunnen bijdragen aan de doelstelling van onze klanten. Onze specialisten hebben dan ook alle kennis in huis om de voordelen van deze kanalen maximaal te benutten.
Sinds kort is het echter ook mogelijk om met één Google Ads campagne te adverteren op ál deze kanalen: de performance max campaign, of campagnes voor maximale prestaties in het Nederlands. Volgens Google helpt deze campagne adverteerders om maximale conversies te behalen door alle mogelijke advertentiekanalen te benutten.
Hoe werken Performance Max Campaigns?
Oké, dus met één campagne zorgt Google ervoor dat adverteerders op álle Google platformen advertenties kunnen tonen. De zoekresultatenpagina, YouTube en Display zijn al genoemd, maar denk ook aan Gmail, Google Maps en het nog relatief onbekende Google Discover Platform. Uiteraard verschillen de advertentie formats op deze platforms nogal, dus om overal ads te kunnen tonen vraagt Google om de nodige input van de adverteerder. Naast de gebruikelijke tekstadvertenties, zul je ook video’s, afbeeldingen en logo’s moeten aanleveren. Uiteraard is ook een budget en een target nodig. Al deze input gebruikt en combineert Google om voor elk platform een passende advertentie samen te stellen.
Opvallend: Google vraagt niet om zoekwoorden, wat betekent dat Google gaat bepalen bij welke zoekwoorden in de zoekresultatenpagina de advertenties worden vertoond, en niet de adverteerder.
Uiteindelijk gebruikt Google de input van de adverteerder om advertenties uit te serveren. Een logische volgende stap zou zijn om op basis van de gerapporteerde cijfers optimalisaties in de campagne door te voeren, maar met dit type campagne legt Google de mogelijkheden om te optimaliseren behoorlijk aan banden. Hierover later meer.
Wat zijn de voor- en nadelen van Performance Max Campaigns?
Als adverteerder klinkt de Performance Max Campaign je misschien wel als muziek in de oren: met schijnbaar een paar klikken is jouw bedrijf met advertenties zichtbaar op alle Google platformen. En dan belooft Google ook nog eens meer bezoekers én meer conversies.
Toch is er ook een aantal grote nadelen verbonden aan deze nieuwe campagnes. Zo zijn er bij Performance Max Campaigns een stuk minder ‘knoppen om aan te draaien’. Je bepaalt niet zelf bij welke zoekwoorden je advertenties worden vertoond, kunt geen onderscheid maken in bijvoorbeeld je producten of diensten en hier dus niet meer of minder budget op inzetten, én je kunt niet zien op welke platformen je advertenties precies zijn vertoond. Wellicht gaat het leeuwendeel van je budget dus wel naar Youtube, terwijl je Shopping Ads veel winstgevender zijn. Dit inzicht verschaft Google niet met Performance Max Campaigns. Deze verdeling aanpassen is vervolgens dus ook geen optie.
Voor de meeste online marketeers is deze richting van Google geen verrassing: adverteren wordt steeds meer geautomatiseerd en de zogenaamde ‘black box’ van Google speelt een steeds grotere rol.
Desondanks zijn er altijd nog slimme optimalisaties die we kunnen doorvoeren, ook in Performance Max Campaigns. En door Google goede input te geven, zou het zomaar eens kunnen dat deze nieuwe campagnes erg goed presteren. Wij gaan er de komende tijd in ieder geval mee aan de slag! Ben jij ook benieuwd geworden of wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen, twijfel dan niet om contact met ons op te nemen!