Adverteren op Bing met Microsoft Ads
Als specialisten in zoekmachinemarketing zijn we bij Vlijmscherp voortdurend bezig met de grootste zoekmachine ter wereld: Google. Naast Google zijn er echter nog meer zoekmachines. Wat dacht je bijvoorbeeld van Bing? Het marktaandeel van Bing in Nederland is met 4% relatief klein, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat deze zoekmachine over het hoofd moet worden gezien. Wellicht heeft jouw doelgroep juist wel de voorkeur voor Bing.
Waarom zichtbaar zijn op Bing?
Ondanks het kleine marktaandeel is er een aantal redenen om tóch Bing op te nemen in je zoekmachinemarketing:
- Bing is groeiende
Doordat Bing onderdeel is van Microsoft, staat de zoekmachine standaard ingesteld op veel nieuwe apparaten. Zo maken veel mensen met bijvoorbeeld een Windows Phone automatisch gebruik van Bing, of ze zich hier nu bewust van zijn of niet. - Minder concurrentie
Doordat minder adverteerders actief zijn op Bing dan op Google, profiteer je als adverteerder op Bing van een lagere klikprijs voor je advertenties. Hierdoor is het in Bing vaak goedkoper om een hoge advertentiepositie op de zoekresultatenpagina te krijgen dan in Google. Doordat er minder concurrentie is, is de kans dat een gebruiker op jouw advertentie klikt natuurlijk ook groter. - Bing gebruikers besteden meer
Uit onderzoek is gebleken dat gebruikers van Bing relatief vaker een online aankoop doen dan gebruikers van Google, én dat ze per aankoop ook nog eens meer geld besteden. Over de werkelijke oorzaak van dit interessante feit kan worden gespeculeerd, maar het maakt het hoe dan ook de moeite waard om Bing ook eens een kans te geven. - Adverteren op Bing is eenvoudig (als je bekend bent met Google Ads)
Via Microsoft Ads (voorheen Bing Ads) zet je met een paar klikken zo je volledige SEA campagnes uit Google ook live op Bing. Hieronder hier meer over.
Importeer je Google Ads opzet in Microsoft Ads
Bing heeft er natuurlijk zelf ook baat bij dat zoveel mogelijk adverteerders hun zoekmachine gebruiken om op te adverteren. Om hun advertentie-inkomsten te vergroten, heeft Bing het voor adverteerders zo eenvoudig mogelijk gemaakt om snel advertenties live te krijgen. De zoekmachine heeft zijn underdog positie optimaal benut, door adverteerders de mogelijkheid te bieden om hun exacte Google Ads opzet direct te kopiëren naar Microsoft Ads. Heb je al een goed presterende opzet in Google Ads? Dan kun je dezelfde opzet binnen no-time live zetten op Bing.
Het is zelfs mogelijk om deze ‘import’ vanuit Google Ads structureel in te plannen: zo kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld één keer per week op hetzelfde moment alle wijzigingen die je in Google Ads hebt gedaan automatisch ook door te laten voeren in Microsoft Ads. Op die manier weet je zeker dat je laatste optimalisaties ook in Bing worden benut, zonder dat je hiervoor iets hoeft te doen!
Testen met Bing
Ondanks de eenvoudige en nagenoeg automatische synchronisatie van Microsoft Ads met Google Ads, blijft het natuurlijk van groot belang om de resultaten van je advertenties op Bing te analyseren en hierop actie te ondernemen. Als je resultaten in Bing werkelijk beter zijn dan die in Google, loont het bijvoorbeeld de moeite om een groter deel van je beschikbare budget op Bing in te zetten. Ook zou het kunnen dat bepaalde instellingen die in Google Ads niet optimaal zijn, in Bing juist wél werken. Adverteren op Bing is dus niet enkel een kwestie van simpelweg je Google Ads opzet kopiëren, uiteindelijk zal je ook voortdurend moeten optimaliseren en bijsturen.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden op Bing en zou je dit graag eens willen testen? Neem dan contact op met onze Vlijmscherpe specialisten!